יום שלישי, 31 בינואר 2017

ההיבט הפנימי של תהליך החימום.

בעזהי"ת



      פתגם לשון מתנשא טען שעיתונות הזבל והצהובונים נוצרו בעקבות חוק חינוך החובה, היות ובלעדיו לא היו להם קוראים. כשאתה מתעקש משום מה ללמד את כולם כולם קרוא וכתוב, לא סתם לשלוח חצי מהמדינה למחנות עבודה היכן אשר יעסקו בבניית מונומנטים שינציחו את פועלו של השליט הנאור, אתה יוצר סביב מיעוט אנשי המעלה שבלאו הכי היו לומדים קרוא וכתוב, שכבת אספסוף מתלהמת שאין בכוחה אלא לנהל שיח טוקבקים חסר תוכן ממשי. 

      כמובן שאין זו אמת, וכדברי אמירה עברית עתיקה: "היזהרו בבני עניים, שמהם תצא תורה". הצמא הגדול להצלחה של מי שמעולם לא זכה להזדמנות ראויה, ויכולתו להתמודד עם קשיים רבים ותלאות כאשר חווה משחר ילדותו, הם הם שהולידו את פסגת ההישגיות האנושית. 

      ואכן, אך בעת אשר רגליך יעמדו על סף מפתנו של חדר כושר אקראי באזור מגוריך - דומה ותמצא מעט יותר מקום לאותו פתגם מרושע. הזמינות הגדולה של חדר הכושר בכל פינת רחוב ותחת כל עץ רענן, היכולת של כל אחד לגשת אל המכשירים ולבצע בהם את זממו באין מפריע, איש הישר בעיניו יעשה, יוצרת תרבות אינסופית של ליצנים המתנקזת ישירות אל ספסל לחיצת החזה ומדפי הדאמבלים שבאופן מחשיד ופלילי בעליל שוכנים תמיד לידו, תרבות המקבלת גוון מגוחך עוד יותר - כשמעמידים את הדברים בהשוואה לאטיקט וההתנהלות המקובלים בעולם אמנויות הלחימה. 


מרטין לורנס ב'באד בויס 1', מדגים איך עושים את זה.





      כתלמיד אמנויות לחימה מתחיל, ובמיוחד אלו שמוצאן בארץ השמש העולה, לא זו בלבד שאתה מקבל על עצמך כללי לבוש נימוס והתנהגות מוגדרים היטב, לא די שאתה נדרש להרכין ראשך בענווה כלפי היררכיה ברורה ואף נוקשה, אלא שבוודאי ובוודאי התכנים אינם דברים הנרקחים מדמיונו הפרוע של המורה, כל כמה שאכן לכל מורה גוון אישי משל עצמו. 

      אתה נפגש עם מסורת עשירה וארוכת שנים, המכילה בתוכה את מיטב הנסיון של דמויות עבר רוויות קסם כמו סאן לו טאנג, מאסוטצו אויאמה או הליו גרייסי, אנשים דגולים שהלכו בדרך לפניך, שהעבירו עד אליך מורה לתלמיד מורה לתלמיד - חכמת תנועה מקיפה ומתוחכמת הראויה גם ראויה להיות מכונה בתואר "אמנות", חכמת תנועה המכילה באופן מקיף את הצביון המדוייק של כל פרט מתוכה: החל מאופן בניית המיומנות הגופנית הדרושה, דרך תרגול הלך רוחו של לוחם, וכלה בקואורדינציה המלאה של כל תנועת לחימה. 


הלך רוחו של לוחם. קליגרפיה של זאנשין





      בחדר הכושר, אפילו כשבאמתחתך השכלה בסיסית במדעי האימון, נניח הסמכה ממכון וינגייט, ואפילו אפילו לאחר הרחבת אופקים ראוייה בספרות מקצועית,  כמו גם בקריאת אשר כתבו דמויות מיתולוגיות מן העבר כמו ארתור סאקסון וג'ורג' האקנשמידט, או עדכניות יותר כביל סטאר או ברוקס קוביק, אתה נמצא מול עובדת חיים פשוטה: ספרות, אפילו תתעלה להיות ספרות מופת של ממש, לעולם לא תוכל לעמוד בקנה אחד מול פרק לימוד ממושך ובלתי אמצעי מכותב הספר עצמו. אתה קורא את אשר אתה קורא, אינך יודע מאומה על אשר המילים הכתובות לא סיפרו לך, או לא הצלחת להבין מתוכן, ובוודאי שאין שם אף אחד שיעמיד אותך על מה שהבנת שלא כראוי.

      לבחינת הדברים, ניקח לרגע את פתיחת האימון בחדר הכושר. כמובן, כל זב חוטם יודע היטב שעליו לעבור תהליך הדרגתי לקראת ביצוע סקוואט בן 150 ק"ג לחמש חזרות. הוא אפילו יודע שלתהליך הזה נהוג לקרוא בשם: "חימום" - עד כמה שנעיין במילון עברי עברי על שם אבן שושן, הוא גם אמור להכיר את המתימטיקה הבסיסית והרעיון הפיזיולוגי של התהליך וכאשר מפרטים היטב מאמרים דוגמת זה המתורגם של לייל מקדונלד. על כן הוא מגיע לחדר כושר, ניגש לכלוב ויושב וקם ויושב וקם ויושב וקם ויושב, בין לבין מחליף קצת טראש טוק עם חבריו לאימון, וניגש לבדוק את הבולשיט האחרון שרץ בוואצאפ.

      ומה לעשות, כדברים שבעבר כתבתי, העיקר חסר מן הספר. כסומא בארובה. הנקודה המרכזית של החימום, אינה האם לפתוח בו בסט בן עשר חזרות עם מוט ריק, או אחד בן חמש חזרות עם 30% ממשקלי העבודה לאותו יום, אינה האם לפתוח בסט חימום ראשון בן חמש חזרות, ובשני ובשלישי להקטין את מספר החזרות כדי 'לא להתיש את עצמך' מוקדם מידי, אינה האם תבצע פרק אירובי מקדים לאימון, חימום כתפיים ספציפי בתנועות משונות שפעם עשית בטירונות, אולי גם למזוג לעצמך דלי מים על הראש כדי להרגיש מיוחד, או סתם קטטת בוקר בריאה בסגנון כפרי, מבית מדרשו של אסטריקס. 


קטטת בוקר מבית מדרשו של אסטריקס. דרך לגיטימית לחימום?




      רבי נחמן מברסלב, באמירה נושנה, אמר שהכל הולך אחר ההתחלה. אל תלחש לעצמך סרוח בעצלתיים על משכבך בתחילת סדר היום, שבעוד שעתיים כבר תתחיל לעשות דברים כמו שצריך, ובינתיים אפשר להימרח קצת או הרבה. אם תתעקש להתאמץ ולהיכנס כבר בראשית היום להלך הרוח הנחוץ לך בהמשכו - החל מיום עבודה תובעני וכלה במבחן העומד בפתח, דברים בהמשך היום יהיו מוצלחים מהרגיל.

      וזו הנקודה המרכזית של החימום. עוד לפני שאתה נוגע במוט המשקולות בפעם הראשונה, ועוד בשלב הראשוני של תהליך הטיפוס, אתה אמור להיות ממוקד באופן מוחלט בביצוע הכבד אליו אתה ניגש. הרמת כוח כבדה היא שילוב בין יצר המלחמה הפראי ביותר של האדם, ובין הגות תנועתית מתוחכמת ועמוקה. אתה אמור לתרגל מהרגע הראשון את המיומנות הגופנית-נפשית הזו, אותה תצטרך לגייס באופן כה ברוטאלי תחת המשקל הכבד. אתה צריך להיות מדוייק, מהיר ואגרסיבי כבר מהחזרה הראשונה, כבר אז ערפל עוטף אותך מכל עבר - רק אתה ומוט המשקולות נמצאים שם, אולי גם קרדום ויקינגי ענק ודרקון חושף שיניים ברקע. אתה צריך לחוות תחושת כוח עולה מתוכך, להרגיש את גופך מתקשח בזעם חייתי מכושף ולא ברור לאשורו, אך במקביל: שליו, ממוקד ומעמיק. 

      תקופה ארוכה שמושגים רחוקים מעולם אמנויות הלחימה הפנימיות, מושגים של אנשים שהלכו בדרך לפני וכל כמה שאף אני פסעתי כברת דרך - הרבה יש לי ללמוד מהם, מהדהדים אצלי כפירוש ואמירה קיימת לטענה שאני טוען כאן בדבר הצביון הגופני-נפשי של הרמת הכוח, ועל הדרכים היעילות להגיע עד אליו. על מחשבה רצון וכוונה, על צ'י - כוח החיים שמביא לתנועה. והדברים הללו ראויים להילקח בתשומת לב, בהתחשב בזאת אשר טרם גיל 31 מעולם לא הייתי בחדר כושר - ורק מתרגל צ'י גונג ותנועה פנימית, ובחלוף פחות משש שנים לאחר מכן קבעתי את הסקוואט הכבד ביותר שהורם אי פעם בישראל תחת בדיקת השוללת שימוש בסטרואידים. כנראה ויש משהו באשר הם, השאירו אחריהם.

      לא אכביר עוד רבות בדבר זאת, היות ואכן המילים הכתובות מקיפות סחור סחור את התוכן המעשי, מבלי יכולת לבטאו כראוי. רק אשר כתב דוד מיכאלי בפתח ספרו טאי צ'י צ'ואן ג'ינג - כתבי המופת   

      החומר הכתוב מתנהג בצורה מוזרה
      אם אינך מתרגל אינך מבין אותו
      כל זמן שאינך מבין, אינך יכול להיעזר בו
      כאשר אתה מבין אינך זקוק לו.




      טווח החזרות המתאים להכלת התוכן הפנימי של החימום, זהה בעיני לטווח החזרות שבחר לואי סימונס לעבודת ה-Dynamic Effort המפורסמת שלו. דבריו אודות ביצוע סדרת סטים לדאבלים - היות ורוב בני האדם לא יצליחו להגיע למהירות מלאה וביצוע איכותי אלא בחזרה השנייה, נמצאים אחד לאחד בתהליך החימום. חימום בעיני הוא סדרה של חזרות בודדות באיכות ובמיומנות השואפות לשלמות, במשקל גדל והולך, המושגות דווקא בחזרה השנייה של סט בן שתי חזרות. בטבלה להלן אציג את הצעתי בהשוואה לתהליך החימום המקובל, לביצוע סקוואט ל-200 ק"ג, ותוך כדי שטווח העבודה הנתון הוא 3X3 - הדברים נמצאים בתצורה דומה גם לטווחי עבודה בני 5 או 10 חזרות.







      וידאו מצורף: סט חימום ראשון לאימון. תנועת מרכז גוף הממקדת את הנפש לשקט פנימי וריכוז, ואת הגוף לרוגע ועוררות, רגע לפני הסערה.