יום רביעי, 18 במרץ 2020

אז איך אפשר בכל זאת לעבוד על כוח מרבי, ללא משקולות?

בעזהי"ת




מה לעשות, לי עדיין קיימת האפשרות להרים ברזלים באופן מלא, עם הציוד שמיקמתי כאן במקלט (ולא. אני מתנצל. אין טעם ליצור איתי קשר בנושא. בתחילה חשבתי לאפשר כניסה בהיקף קטן, אבל אין מנוס אלא להשעות דברים כרגע. אף אחד מאתנו לא רוצה להיות במצב, שבגלל חוסר זהירות שלו, אדם יקר ללבו מגיע חלילה לשערי מוות), אבל מנגד נמצאים רבים שאין להם את האפשרות הזו. 

ובמחילה מכל הרעיונות לבצע עליות מדרגה בפארק, סקוואט צידי כנגד משקל גוף או לבלות אחר צהריים שלם בעליות מקבילים, בשביל מי שרגיל להרים 200% וצפונה ממשקל גופו, אין כאן מענה ממשי (ואם כבר בנוגע לכיוונים מעין אלה, אני מאוד ממליץ על הספר "Convict Conditioning", שדומה וכבר עשה עבודת איסוף רעיונות טובה הרבה יותר מרוב אשר תצליחו לקרוא בפוסט פייסבוק או קטע יוטיוב בודד).








בעקבות כמה שיחות טלפוניות מחבר'ה אבודים, שמאיימים לפתוח במעשי ייאוש, אני רואה צורך ליידע: נמצאת שם אפשרות קלאסית פשוטה ומוכרת, לביצוע עבודת כוח מרבי ללא שום ציוד, למעט קירות בית, שרשרת פלדה ואביזרים שמצויים תחת כל יד עירונית: תרגילי כוח איזומטריים (כמובן, אם אתה בדיוק עכשיו באמצע המדבר, אין באפשרותי לעזור, אבל מנגד היות ומן הסתם יש לך שם הרבה חול שווייצרי מדויק, אמליץ לך במצב כזה למלא כמה שקי פק"ל, למקם את הכל בקיטבג ישן, ובא נראה כמה מנייאקים יצליחו להרים אותו מהרצפה ולסגור לחיצה מעל הראש).




ברוקס קוביק מדגים את הגרסה שלו ל"ככה עושים את זה":





אני לא הולך לפרט כאן הרבה. איני גורו של שום דבר ואף אחד. באמת מדובר כאן על עבודה פשוטה מאוד להבנה, שלא דורשת הסברים והדגמות רבות. אני מצרף שתי תמונות מהספר הישן של בוב הופמן (וכן, אני יודע. ביל סטאר כתב שיורק בארבל פרסמו את התרגילים האיזומטריים כפייק שנועד להסתיר את השימוש בדיאנבול. אבל גם הוא לא טען שהם אינם יעילים, רק שהיה שם משהו אחר), ועוד אחת של אלכסנדר זאס האגדי, אשר מבהירות היטב את הרעיון, ומאפשרות בקלות ליצור עשרות תרגילי כוח איזומטריים. ראו להלן.




כריכת הספר של בוב הופמן:




מתוך הספר: שימוש במסגרת דלת לצורך עבודת כוח איזומטרית.





וכמובן: אלכסנדר זאס. ללא סטרואידים וללא שיטות אימון מודרניות כלשהן, 
יכול לבייש הרבה אנשים חזקים של ימינו הנאורים והמתקדמים.




הפרוטוקול פשוט למדי: בצעו כיווץ איזומטרי בכוח גדול ככל שתוכלו, למשך חמש שניות. קחו מנוחת דקה, ולחצו שוב, סך הכל 8 לחיצות לתרגיל. 

כמובן, יש שתי ביקורות נפוצות כלפי עבודה איזומטרית: הראשונה היא, שברזלים מספקים מדד אובייקטיבי. כשאתה מרים 200 ק"ג בטווח תנועה מלא, אתה יודע בדיוק מה עשית. לעומת זאת מאיפה לך לדעת האם הפעלת כוח מרבי? השנייה היא, שעבודה איזומטרית מפתחת כוח כמעט רק בזווית הפעלתו. 

אני כמובן לא קורא כאן להחליף הרמת ברזלים בלחיצות איזומטריות, אנחנו מדברים על מצב של חוסר ברירה, אך מנגד בהחלט אפשר לנסות להתמודד עם שתי הנקודות הללו: כשאתם לוחצים/מושכים, עשו זאת בהפעלת כוח ברוטאלית כל כך, עד שהגוף מתחיל לרעוד ממאמץ. מאמץ איזומטרי שלא הגיע לרף הזה, לא נחשב ל'סט'! ושנית: אין להסתפק בזווית אחת של הפעלה, אלא יש לבצע כמה וריאציות של כל תרגיל.

בריאות טובה לכולם.