יום חמישי, 3 בינואר 2019

מדור ביקורת ספרים. בוריס שייקו באנגלית: יסודות ומתודות תורת הפאוורליפטינג.

בעזהי"ת




"מעט מאתנו מסוגלים לחשוב על פאוורליפטרים גדולים, מבלי להתעכב במחשבה אודות הברנז'ה הרוסית של הפאוורליפטינג. בזמנו היינו נוהגים להתבדח, שלא משנה כמה שתחשיב את עצמך כפאוורליפטר איכותי בדיוויזיית העד-110 ק"ג, יהיו שם בפועל עשרה פאוורליפטרים רוסים בדיוויזיית ה-90 ק"ג, שיאפילו עליך במשקלי הטוטאל שלהם". במילים אלו פותחים מייק יזרטאל ודרק וילקוקס את הקדמת העורכים לספרו המתורגם לאנגלית של בוריס שייקו.

ממפגש של בוריס שייקו ומייק יזרטאל, רק דברים טובים יכולים לצמוח. שילוב של מסד הידע המקיף שנבנה לאורך השנים בברית המועצות הסובייטית, וממצאי מחקר הספורט באקדמיות המערביות. פירוט מקיף של חלקים משמעותיים מהנסיון הפרקטי של אחד ממאמני הפאוורליפטינג הבכירים ביותר, בשפה אנגלית סדורה ונוחה לקריאה. בספר תמצאו פירוט ויזואלי מקיף של תרגילי הפאוורליפטינג, הן המרכזיים והן המשלימים, ובהתאם: סיווגם על פי היררכיה ורלוונטיות. תמצאו בו ניתוח תנועתי של ספורטאי עילית מבית מדרשו של שייקו. תמצאו בו הכוונה מקיפה ומאוד פשוטה להבנה, של איך לבנות תכנית פאוורליפטינג מצליחה, החל מהיסודות וכלה בשלבים המתקדמים.

בשונה מהאופנה הפופולרית מעט כיום בפייסבוק הישראלי, על פיה חובה לנפנף חדשות לבקרים בעוד מחקר חדש ומרעיש שבדיוק יצא אתמול, מעין להט משיחי שחלק ממניעיו הם כנראה רצון לשיווק עצמי (אם כל מה שהתרחש טרם 2019 ולכל היותר 2018, הינו לא מעודכן וחסר תועלת, אז הנה כולם צריכים להירשם לקורס האימונים המתקדם שבדיוק פתחת, בכסף מלא ובמחיר מפולפל, כדי חלילה לא להישאר מאחור. מעין סוג של פיחות: 200 ק"ג סקוואט מ-2015, נחשבים ב-2019 כלא יותר ממוט ריק, ויש ללמוד את כל התורה מחדש), כבר הבעתי את דעתי במאמר קודם, שמי שרואה את מטרתו ברבע טון בסקוואט, מוטב ויתחיל את דרכו מקריאת הספרות המרכזית לענף הפאוורליפטינג

הנסיון להבין איך בוריס שייקו חושב, יקדם אותך הרבה יותר מכל מחקר שבדיוק צץ לאוויר העולם, ובמהלכו נמצא שקבוצת 6.25 נבדקים שביצעו את אימוניהם בליל ירח מלא ולצלילי יללות תנים, התקדמו ב-0.05% ביכולת הכיווץ המירבית מול 5.75 נבדקים שביצעו את אימונים בסביבה שגרתית (מחוסר תקציב, היה צורך לחלק את אחד הנבדקים בין שתי הקבוצות. החלוקה נעשית בשיטת הסמיות הכפולה, במהלכה אף אחד לא ידע את מי הולכים לפצל, וגם לאחר מעשה לא ידעו מי זה היה בדיוק). אין ספק שחלק ממסד הנתונים המחקרי עוד יניב לנו שיטות אימון מוצלחות יותר מאלה שבידינו, אבל ברגע הנקודתי הרבה יותר יעיל להבין איך מתודות מצליחות הקיימות לפנינו, הניבו את הצלחתן.

אה. ולכל חובטי מארק ריפטו. אם שייקו יכול להביא אותו מספר פעמים, כולל סכמות מהספר Starting Strength, אז מסתבר שלמרות הכל מדובר בדמות משמעותית, ועל כן פאק אוף ולכו תמצאו מישהו אחר לחפור לו בורות כדי להרגיש קצת יותר גבוהים.

377 עמודים, שווה כל רגע של קריאה.